Verwarring

Ver-war-ring

Ver

War

Ring

Ver

Het woord ‘ver’ impliceert een begin- en een eindpunt, twee einden op een lijn. Gezien vanuit het perspectief van de MRI en de uitslag staan aan de ene kant van die lijn woorden als ‘blijdschap’ en ‘vreugde’ en aan de andere kant van de lijn staan woorden als ‘verdriet’, ‘afscheid’ en ‘rouw’.

Ring

Als je de beide kanten van die lijn naar elkaar toe brengt ontstaat een ring. Gezien vanuit een plek in die ring zijn al die woorden die ik zojuist noemde tegelijkertijd aanwezig en staan op dezelfde afstand van wij die in die ring staan en leven. Je hebt tegelijkertijd te maken met die op het eerste gezicht zo contrasterende woorden.

War

De letters die dan overblijven vormen het engelse woord voor oorlog. Geen woord waar ik positief associaties bij voel maar wel het woord dat overblijft. Oorlog als een strijd tussen tegenstrijdige gevoelens die elkaar lijken uit te sluiten en toch tegelijkertijd bestaan in het leven in die cirkel als je besloten hebt dat het leven op een lijn niet werkt of als je gedwongen wordt de uiteinden van die lijn bij elkaar te brengen en wellicht zelfs te integreren.

Maar Edwin, waarom dan dat ingewikkelde woord ‘verwarring’? Verwarring is wat we als gezin de afgelopen week ‘leefden’. Na hele beroerde weken waarin het zo slecht met me ging dat we ons als gezin aan het voorbereiden waren op het eind van die lijn waar de woorden ‘verdriet’, ‘afscheid’ en ‘rouw’ een realiteit aan het worden waren. In diezelfde paar weken waren er ook ineens weer dagen waarop het tot ieders verbazing weer stukken beter ging en het andere eind van die lijn met woorden als ‘blijdschap’ en ‘vreugde’ weer dagelijkse realiteit werden. Verwarring alom dus.

En toen vandaag de uitslag van de MRI. De uitslag sluit naadloos aan op bij wat we de afgelopen weken doorleefd hebben. Het tumorweefsel is enkele millimeters gegroeid. Geen reden tot diepe rouw en geen reden tot vreugde. Het sterven van dit lichaam is daarmee niet direct in zicht terwijl de blijdschap om een gezond lichaam er ook niet is. Na lang aandringen (lees: drammen) kwam de neuroloog uiteindelijk met ‘maanden tot een jaar’ en een hele reeks voorbehouden omdat er gewoon niks zinnigs te zeggen is over het beeld dat dit tumorweefsel nu laat zien. Hij laat het team in Tilburg er nog wel naar kijken om te kijken of hun interpretatie overeenkomt met de zijne en dan begin juli een volgende MRI.

Lessen te leren en welke dat zijn gaan we nu (lees NU) stap voor stap samen ontdekken. Later vast meer maar voor NU laat ik het hierbij, trek ik een heerlijke fles wijn open en ga eens rustig zitten kauwen op wat vandaag ons gebracht heeft als les voor een morgen die komen gaat maar alleen kan bestaan in dat fantastisch verwarrende Nu.

Mooie dag allemaal, pluk ‘m nu, straks komt later wel. Het ga jullie allen goed. Laat vooral een reactie achter op dit blog als je je hiertoe geroepen voelt, ik lees ze met veel plezier en dankbaarheid.

🖖 Live long and prosper 🖖

Edwin

Over HoiEdwin

'HoiEdwin' is een dynamische (begin) veertiger die vindt dat hij niet te vangen is in een tekstblokje. Toch een knullige poging: voor zover het me lukt mezelf, man, vader, Trekkie (echt waar), levensgenieter i.o., gezinsfan, kerstfanaat, (voormalig) HOvD, was werkzaam bij Veiligheidsregio Zeeland en helaas lid van de 'medische molen' na een epileptisch insult dat op 4 oktober '13 de aankondiging leek te zijn van een hersentumor die op 7 februari '14 verwijderd is, de nodige nabehandeling (chemo & bestraling) nodig heeft gehad en een niet al te beste prognose heeft opgeleverd. Hier probeer ik via het blog www.hoiedwin.wordpress.com breedte, diepte en duiding aan te geven. En daarnaast schrijf ik nog wel eens wat andere zaken in m'n blogs die me bezighouden, interesseren of waar ik iets van meen te moeten en/of mogen vinden... ;-)
Dit bericht werd geplaatst in Brainstorm en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Verwarring

  1. Lisa van de Ven zegt:

    Hoi Edwin, dat is een bericht om over na te denken. Deed me aan dit liedje denken: https://www.youtube.com/watch?v=MMt3_p04XaQ
    Laat de wijn smaken en het lied je gedachten voeden.
    Groet!

    Geliked door 1 persoon

  2. bewustzin zegt:

    Wat een rollercoaster kan het leven zijn! Zeker als je weet dat die rit ooit ten einde komt. Maar zoals je zegt: geniet van het hier en nu.
    Het lijkt zo cliché: het ‘hier en nu’, en dan denk ik: en dan? Nee, niks dan: nú.
    Je leeft me een spiegel voor, want zo dikwijls leef ik in het dan en in het ooit, in plannen die komen, verdwijnen, of nieuwe om te willen blijven maken. Maar de kracht om in het nu te leven is een gave. Of een overgave. Hoe dan ook: erg verwarrend allemaal!

    Groet, Els

    Geliked door 1 persoon

  3. Rien Breeman zegt:

    Edwin,
    Wat ontzettend knap hoe je kort na zo’n boodschap, al weer met woorden spelend, jullie situatie weet te omschrijven!
    Het was hopen en bidden op een wonder. Nu lijkt dat wonder uitgebleven te zijn…..Lichamelijke genezing zou in veler ogen een groot wonder zijn. En toch…het is de vraag of dat het grootste wonder zou zijn.
    Tegenover jouw woord verwarring plaats ik een aantal andere woorden. Waarom? Weet ik het beter, of wil ik het beter weten? Nee….verre van dat. Heeft een mens tegenover een ander mens nog recht van spreken(letterlijk) na het ontvangen van zo’n boodschap als jullie ontvingen? Daarom gebruik ik ook geen woorden van mezelf, maar woorden van de Allerhoogste zelf. Ik plaats ze ertegenover omdat God zelf de mens een tegenover is. Het zijn woorden die wellicht enige herkenning oproepen bij je: “ Laat uw hart niet ver-ont-rust worden”( Joh.14:1). Je ontvangt NU nog rust om ver te mogen kijken, verder dan de horizon, samen met je gezin. Is dat, levend in het NU, niet het grootste wonder?

    -Je bent pas echt genezen als je God in alle omstandigheden vertrouwt
    en je je aan Hem durft over te geven. Dat is veel meer dan innerlijke of uiterlijke
    lichamelijke genezing-
    .
    Die rust en genezing wens ik jou toe met deze woorden: “want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.” (Exodus 15: 22-26)

    Want ook dat is onderdeel van een orde die we niet begrijpen…..Geef je daar maar aan over.

    Geliked door 1 persoon

  4. Jan Witvoet zegt:

    Ik deel je mengsel van gevoelens … vind wel dat je er goed mee omgaat.

    Geliked door 1 persoon

  5. Heleen Alders zegt:

    Pfffff Edwin, wat een bericht weer. Ik word altijd zo stil van binnen bij een nieuw bericht van jou. Ieder bericht raakt me, geeft me spiegels, raakvlakken en leerzame boodschappen. Wat een dubbel gevoel ook: door jouw verhalen over je innerlijke tocht heb ik een Edwin leren kennen die ik in “gezonde” omstandigheden nooit had leren kennen. Ik had je zo’n lang en gezond leven gegund en toch is me deze Edwin ook zoveel waard. Ik bid dat je deze bijzondere kracht vast mag blijven houden. In verbinding—-

    Geliked door 1 persoon

    • HoiEdwin zegt:

      Hoi Heleen, mooie woorden zeg, dank je wel🙏🏻 en ik hoop dat ‘deze Edwin’ nog lange tijd met je mee mag lopen op onze deels samenlopende levensweg.
      Hartelijke groet, Edwin

      Like

  6. K.G. Prent zegt:

    Edwin bedankt voor de mail, groet Karel

    Like

  7. Ruud Maljaars zegt:

    Dag Edwin,

    Een tijdje niks van je gehoord, ook niet via Jeroen, heb ik vandaag je artikel gelezen en bij me binnen laten komen. Het is ” heftig, moeilijk, knap (geschreven en) ingewikkeld”; allemaal door elkaar heen en dan toch de afsluiting met mooie kant en kunnen beschrijven. Dat is iets, dat je hebt gekregen. Iets van God. Iemand, je externe houvast in je. Zegen gewenst in deze nieuwe rollercoaster, samen met je dierbaren.

    Hartelijke groet,
    Ruud

    Like

Plaats een reactie